Over ons

#delezertjes #lezen #lerenlezen #voorlezen #iklees #dhontisabelle

Dankjewel voor je bezoek! Ik heet Isabelle D’hont en ben de trotse mama van 3 lezertjes: de broers Jack (°2013), Louic (°2014), Jérôme (°2017). We delen allemaal eenzelfde passie en missie: mensen inspireren om leesplezier te beleven.

Al heel vroeg kwamen onze jongens met boeken in contact. Kleurrijke knisperboeken en zachte voorleesstemmen trokken hun aandacht. Op vraag van Louic zocht ik een manier om een kleuter snel te leren lezen. Dit lukte: Louic slaagde erin om zelf luidop boeken te lezen in de tweede kleuterklas en Jack deed tegelijk hetzelfde (maar zat in de derde kleuterklas). Onze jongste volgde het voorbeeld van zijn broers. Zowel thuis als op school blijven we een lange lijst van voordelen opmerken van hun vroege leesvaardigheid. Bij Waarom is lezen belangrijk? som ik er 6 op.

Als mama ben ik verrast dat ze alle drie betoverd zijn door boeken. Het maakt me oprecht gelukkig, omdat ik weet hoe belangrijk lezen is. Elke fase in mijn leven bevestigt dit.

In mijn kindertijd zag ik mijn mama neuzen in een woordenboek om me moeilijke Vlaamse woorden uit te leggen. Ze groeide op in Wallonië en ging tot in haar tienerjaren naar een Franstalige school. Vrij snel nam ze me mee naar de bibliotheek. Alles wat ik niet hoorde, kon ik zomaar lezen. Alles wat niemand mocht horen, noteerde ik in mijn dagboek.

Ik volgde Grieks-Latijn en bleef hangen in een droomwereld tijdens mijn studies Germaanse talen (Engels en Nederlands). Het werd een poëtische tijd. Ik schreef gedichten, tekende portretten, bleef lezen en zong mee in een kleinkunstgroep. In het laatste jaar van mijn studententijd gaf ik Nederlands aan anderstaligen en werkte ik als repetitor tijdens mijn vrije momenten tussen de (stage)lessen door.

Na de studies in Leuven startte ik als leerkracht Engels en Nederlands in het Technisch Instituut Heilige Familie, een fantastische Brugse school. Eén van de grote uitdagingen was om telkens met de leerlingen van het vijfde jaar een dichtbundel te ontwerpen n.a.v. een bezoek aan de Sint-Salvatorkathedraal. Een andere uitdaging was om meer leerlingen aan het lezen te krijgen. Na meer dan tien jaar met plezier lesgeven – aan het derde tot en met het zesde middelbaar – koos ik ervoor om dichter en vaker bij onze jonge kinderen te zijn.

Thuis duurde het maanden om de ‘klik’ te maken. Het klinkt wellicht vreemd, maar ik moest aan een trager tempo leven tussen de energieke broertjes. Bijna dagelijks namen de jongens me mee naar een figuurlijk pretpark. We beleefden wilde avonturen die zich opstapelden in mijn hoofd. Ik plande momenten om rust te creëren. ’s Avonds verhalen schrijven gaf me rust en het knus voorlezen uit boeken bezorgde ons allemaal een magisch gevoel.

In de berichten van De lezertjes posten we onze leeservaringen en bij Eigen werk maak je kennis met onze kinderboekverhalen Ravi en de rode panda en Ravi en de kleine panter. Veel leesplezier!