Thuis merken we vele voordelen van lezen op. Ik som er 6 voor je op.
- Een deugddoende stilte
- Een ideale afleiding
- Een langere focus
- Een geweldige fantasie
- Een rijkere woordenschat
- Een goede voorbereiding
1) Een deugddoende stilte
Bij ons creëren boeken een heerlijke stilte. Die rust duurt geen uren, maar toch lang genoeg voor mij om een online betaling te doen, een mail te beantwoorden, een boodschappenlijst op te stellen of om gewoon als ouder te genieten van die lieve lezende kinderen.
Drie jongens in huis zorgen voor veel kabaal. Na school leven ze zich helemaal uit. Dat gaat van luidop vertellen en zingen naar verkleedpartijen met trekken, duwen en speels vechten.

Stilaan kalmeren ze. De eerste pakt voldaan een boek. Meestal volgen de andere twee. De grootste broers lezen en Jérôme bewondert de prenten. Op de foto leest hij in de klassieker ‘Raad eens hoeveel ik van je hou’ van Sam McBratney.
Tijdens dat leesmoment moet je mijn gezicht zien. Dan moet ik me inhouden om te zeggen hoe trots ik op ze ben (anders doorbreek ik de rust).
2) Een ideale afleiding
Dagelijks zie ik de broers een boek uit de kast kiezen. Na een vieruurtje, een voetbaltraining, een muziekles of het ravotten ploffen ze zich in de zetel of leggen ze zich op tapijt – in de winter onder een dekentje of dichter bij het haardvuur. Hun ogen dwalen over de zinnen en ze zijn vertrokken.

Als ik erop let, hoor ik het omdraaien van pagina’s. Of ze schieten uit in een lach na een gekke passage met vervolgens de uitleg voor de uiting. Dat voelt goed – de kinderen zijn ontspannen. Dat maakt ze gelukkig. Alle mogelijke zorgen van de dag verdwijnen.
3) Een langere focus
Zeker bij kleine kinderen is het niet evident om lang stil te zitten. Ik heb het hier niet alleen over het beluisteren van een speech, maar ook over een tafelmoment thuis of op restaurant. Als je kleine geen zin heeft om (verder) te eten, dan besluit hij misschien om de voordeur te testen. Daar stopt dan ook voor jou het genot bij een heerlijk ‘warme’ maaltijd. Op zich is er geen probleem als er een speeltuin of -hoek is. Maar niet elke locatie heeft dit ter beschikking.
Weet je dat voorlezen helpt om je kind iets langer stil te laten zitten? Bezoek de bib, kies 2 (of meer) aantrekkelijke boekjes met een favoriet thema (geschikt voor de leeftijd van je kind) en begin. Zet je knus bij mekaar. Laat je lieverd kiezen tussen 2 boekjes. Bewonder samen de cover en volg het tempo van de kleine. Bouw zo onbewust elke dag de duur een beetje op.

Ben je een boekengek zoals ik, dan neem je zelfs een (prenten)boek mee op de trein of naar de wachtzaal van de dokter of tandarts. Op de foto kijkt Jérôme in ‘Het grote treinenboek’ van Mattias De Leeuw.
Na een drukke dag ligt een slaperige kleuter misschien heel flink bij je. Maar hoort hij of zij wat je voorleest? Een slimmerd vindt het antwoord van je vraag op het plaatje of waagt een gokje. Zo leer je om vragen te stellen waarvan het antwoord alleen in de tekst zit.
Op latere leeftijd komt die concentratie goed van pas. Dit is immers de sleutel om snel iets te leren. Jack en Louic hebben bijvoorbeeld het vak wereldoriëntatie op school. Voor de toets krijgen ze de bundel mee naar huis. Eigenlijk lezen ze die pagina’s eerst ontspannend door. Dan zijn ze verrast hoeveel ze al weten achteraf. Door iets na te vertellen leren ze eigenlijk – zonder het te beseffen – luidop.
4) Een geweldige fantasie
Boeken deden iets met mij vroeger: ik waande mij een prinses uit de mooiste sprookjes. Ik herken dit bij de jongens – al zijn hun lievelingspersonages niet Assepoester of Sneeuwwitje. Ze spelen liever een scène na uit ‘De fantastische vliegwedstrijd’ van Tjibbe Veldkamp of uit ‘Als je naar de aarde komt’ van Sophie Blackall.


5) Een rijkere woordenschat
Het was hilarisch als onze kinderen op piepjonge leeftijd langere of niet-alledaagse woorden gebruikten. Met een smakelijk gezicht proefde Jérôme het eten en zei hij dat ’t ‘verrukkelijk’ was. De ‘r’ kwam er niet zo goed uit, maar we herkenden ’t wel.

Ook de broers leren nog nieuwe woorden kennen, zoals onlangs het woord ‘onbesuisd’ in ‘Brave hond! Stoute kat!’ van Bette Westera en Mies van Hout.
Zolang ze de inhoud van een boek snappen, heb ik de indruk dat ze doorlezen bij een moeilijk woord. Wellicht raden ze dan de betekenis uit de context.
6) Een goede voorbereiding
(Prenten)boeken helpen kinderen in vele situaties. Het maakt ze sterker, meer voorbereid en vaak enthousiaster om een nieuwe situatie aan te pakken.
‘Een geweldig cadeau’ van Guido van Genechten las ik voor bij onze beginnende potjesgebruikers destijds. Dankzij ‘De eerste schooldag van Milan’ van Kathleen Amant kreeg ik Jérôme naar school na de zomervakantie.


‘Jan, de Onderjebedkijkman (met hulpje)’ van Erik Nieuwenhuis is er voor kinderen die bang zijn om te gaan slapen. ‘Spiegelbeeld’ van Dayenne Schurman-de Bruin en Christina Rosalia helpt om het zelfbeeld van elk kind op te krikken. ‘Altijd dichtbij’ van Mark Janssen biedt troost en hoop bij gemis. Eigenlijk vind je bij elk thema een passend boek.
Zelfs de oudste broers volgen mee als ik uit een prentenboek lees. Een kort verhaal kan de jongens aanzetten om te praten over moeilijkere onderwerpen. Ook bij leesboeken is het aanbod groot. In ‘Briefjes voor Pelle’ van Marlies Slegers en Linde Faas bijvoorbeeld, overlijdt een jonge vader. Dit boek heeft echt indruk gemaakt.
Dit zijn slechts enkele voordelen van lezen. De lijst is eigenlijk langer. Stuur gerust een reactie. Misschien wil je meer voorbeelden vernemen of vertel je graag zelf welk voordeel jij tijdens het (voor)lezen ervaart.